یک دهه وحشیانه ای است از زمانی که مصری ها جرأت کردند وضع موجود زندگی را در یک دولت خفقان پلیس نقض کنند.

اولین ماه سال 2011 با اوایل قیام مصر همراه بود ، بخشی از موج اعتراضات بهار عربی که بسیاری آن را جسورانه ، امیدوار کننده و اجتناب ناپذیر می دانستند.

اکنون ، با یک بیماری همه گیر که یک دهه خشونت ، وحشت و آوارگی گسترده در خاورمیانه را محدود می کند ، اعتراضات در میدان تحریر در بهترین حالت عمداً توسط مصریان بدبین به عنوان یک پاورقی ساده لوحانه فراموش می شود یا در بدترین حالت ، به عنوان گناه اصلی لعنت می شود.

بسیاری از بدی هایی که باعث شد مصر برای یک شورش در سال 2011 بالغ شود ، تا سال 2021 بدتر نشد: کمبود شغل ، عدم مشارکت سیاسی و آزادی کامل.

در زمان رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی ، مصر از خود به عنوان یک زندانبان و جلاد توانا پیشی گرفت – دیده بان حقوق بشر اخیراً تعداد زندانیان سیاسی را 60 هزار نفر در حال رشد تخمین زده است.

فعالان می گویند که دولت همچنین در تلاش است تا تصویر انقلاب را به عنوان منادی مشکلات بی شماری مصر و دلیل “به زانو درآوردن” آن معرفی کند.

مصر اکنون کشوری است که “مردم تحریر” – همانطور که طرفداران رژیم آنها را تحقیرآمیز می خوانند – یا اگر دستگیر نشده باشند از کشور خارج می شوند یا در حال سکوت هستند.

احداف سویف ، نویسنده و مفسر مشهور مصری ، که در اعتراضات شرکت کرد ، گفت: بسیاری تجدیدنظر در این دو و نیم هفته در سال 2011 “بسیار بسیار دردناک” می دانند.

شادی در میان معترضان مصری در شب فوریه 2011 ، هنگامی که حسنی مبارک ، مرد دیرپای دیرینه استعفا داد. (نحله عید / سی بی سی)

به گفته سوئیف ، آنها “18 روز را در مکانی نگهداری می کنند که بتوانند در امان باشند ، جایی که ما آنها را در برابر اتهامات توهم جمعی محافظت می کنیم” ، او به رادیو CBC گفت. ایده ها.

“امیدوارم روزی فرا برسد که ما دوباره از این 18 روز الهام بگیریم.”

هفته های تظاهرات

اعتراضات 18 روزه در میدان تحریر ، قیام را برکنار کرد و رئیس جمهور دیرینه مصر ، حسنی مبارک را برکنار کرد. پیش بینی های ناکام به چالش کشیدن ، معترضین میدان را به دست گرفتند و مصریان مسیحی ، سکولار و اسلام گرا را – و همچنین شهروندان ثروتمند و فقیر – را در یک هدف مشترک آرمان گرایانه جمع کردند.

تماشا کنید | معترضین ضد دولت در اوایل سال 2011 با معترضین به مبارک در میدان تحریر درگیر شدند:

هنگامی که معترضین ضد دولت و طرفدار مبارک در میدان تحریر درگیر می شوند ، خشونت در مصر آغاز می شود. 1:45

پس از سقوط مبارک ، یک شورای نظامی در کشور مشاهده شد و به دنبال آن انتخاب رئیس جمهور اخوان المسلمین ، اعتراضات گسترده ضد انقلاب ، کودتای نظامی و متعاقب آن قتل عام صدها نفر یا بیشتر در جلسه اخوان المسلمین در اگوست 2013.

اعتراضات سال 2011 فراتر از مصر به لیبی همسایه گسترش یافت – اکنون همه ، اما نه یک کشور شکست خورده ، و همچنین سوریه ، که درگیر یک جنگ داخلی وحشتناک با دخالت از منطقه و خارج از کشور شد ، ده ها هزار کشته و بسیاری دیگر از کشور آواره شد.

کشورهای دیگر که در بهار عربی فرو رفته اند یا در چنگال خشونت هستند (مانند یمن) یا در یک رذیلت سیاسی سرکوبگر (بحرین یا امارات). به نظر می رسد تنها تونس ، جایی که موج اعتراضات آغاز شد ، در مسیری نسبتاً مسالمت آمیز برای اصلاحات سیاسی پس از انقلاب است.

صحبت از تحریر به سختی ، با توجه به از دست دادن جان و سرکوب ، برخی از پیشکسوتان انقلاب اصرار دارند که چیزی برای نجات از خاکستر وجود دارد.

سوف که کتابی در مورد اعتراضات نوشت ، گفت: “بله ، جامعه تغییر کرده است.” قاهره: شهر من ، انقلاب ما. “همه معتقدند که چیز متفاوت کاملاً ضروری است ، اما [they] من نمی دانم چگونه آن را بگیرم. “

اما اگرچه ممکن است عواقب مثبت ظریف این قیام وجود داشته باشد – مانند آگاهی بیشتر از حقوقی که برای بسیاری از مردم نفی شده است – اما وی هشدار داد: “

معترضان ضد دولت در میدان تحریر قاهره پس از سخنرانی حسنی مبارک ، رئیس جمهور مصر در فوریه 2011 ، گفتند که او کناره گیری نخواهد کرد. (کریس هوندروس / گتی ایماژ)

علاوه بر آنچه برای بسیاری از فعالان تحریر رخ داده ، خواهرزاده و خواهرزاده وبلاگ نویس صوئیف در حال حاضر در زندان هستند. سال گذشته ، سوئیف به دلیل اعتراض به شرایط زندان خود در طی COVID-19 مدت کوتاهی دستگیر شد.

سیاست زدگی بیشتر

ممکن است انقلاب تحریر زمینه ای را برای اقدامات آینده فراهم کند که شرایط فراهم شود.

روزنامه نگار و وبلاگ نویس ، حسام الحملاوی ، یک وبلاگ نویس و فعال قدیمی ، که همچنین در اعتراضات سال 2011 شرکت کرده و به مستندسازی آنها کمک می کند ، می گوید: به عنوان مثال ، این امر منجر به سیاسی شدن گسترده مردم مصر شده است.

وی در برلین ، جایی که اکنون زندگی می کند ، یک درس مهم از آن زمان این بود که “میادین عمومی دیکتاتورها را سرنگون نمی کنند و رژیم ها را تغییر نمی دهند”.

“قدرت واقعی در کارخانه ها ، در محل کار و در دفاتر خدمات ملکی است.”

اعتصابات بی شماری در طول انقلاب صورت گرفت و کارگران “همان شعارهایی را که در تحریر سر می دادیم سر دادند … و آنها همبستگی خود را با انقلاب اعلام کردند” ، الحمدالوی گفت.

“سپس فهمیدم که … ما پیروز خواهیم شد. پیروزی در آستانه ما بود.”

اما در پایان هیچ پیروزی حاصل نشد.

تماشا کنید: اعتراضات میدان تحریر منجر به بن بست سیاسی می شود:

بانک ها و مغازه ها در مصر بازگشایی شدند زیرا مذاکرات بین دولت و گروه های مخالف نتوانست جلوی اعتراضات در میدان تحریر را بگیرد. 2:04

محکوم به شکست؟

فعالان می گویند که آنها خود را در میان نیروهایی بسیار بزرگتر و سازمان یافته تر از آنچه می توانستند داشته باشند ، قرار داده اند – یعنی یک دیدگاه اسلام گرایانه از کشور با حمایت اخوان المسلمین مستقر. چنگال آهنین ارتش؛ و ژئوپلیتیک منطقه ، که مدتها مورد علاقه دیکتاتورهایی بود که اصرار داشتند دموکراسی واقعی با ثبات سازگار نیست.

همچنین مسئله بسیار عملی سازماندهی جنبشی بدون رهبر و توزیع آن در خیابان وجود داشت. ترک ها بلافاصله پس از این 18 روز ظاهر شدند.

خالد فهمی ، مورخ مصری و استاد عرب شناسی معاصر در دانشگاه کمبریج ، گفت: “این یک فرصت از دست رفته بود.” با شروع اعتراضات ، او اتفاقاً در مصر بود. برای مورخ غیر معمول ، او در یک لحظه انقلابی هم ناظر بود و هم شرکت می کرد.

“هیچ تلاشی برای تفکر صورت نگرفت ، خوب ، اکنون تحریر – پس چه؟ چگونه می توان این حرکت را به یک جنبش تبدیل کرد؟”

چندین دهه حکومت نظامی و یک حزبی در مصر مانع ظهور احزاب مخالف ملی شده است.

یک ژنرال پیشین ارتش ، عبدالفتاح السیسی ، رئیس جمهور مصر پس از کودتای نظامی در سال 2013 به قدرت رسید و سرکوب سیاسی بی سابقه ای را رهبری کرد ، منتقدان را ساکت کرد و هزاران نفر را به زندان انداخت. (عمرو عبدالله دالش / رویترز)

فمی گفت: “آسیب دیدگی طولانی مدت دیگر ناشی از سالها سرکوب” [our] ناتوانی … در تصور دنیای دیگری “که در آن دولت امروز وجود ندارد. این به معنای فقدان الگویی از جامعه بازتر است که تاریخ مصر بدان دلالت دارد.

آیا همه اینها به معنای شکست انقلاب است؟

احدف گفت: “اگر انقلاب توسط افرادی که سلاح داشتند پذیرفته و محافظت می شد از طریق این تصمیمات و این چشم اندازها از زمین به کار می رسید ، پس از آن نتیجه می گرفت و ما چیز شگفت انگیزی داشتیم.”

نقش میدان تحریر

خود میدان تحریر علاوه بر خدمت به عنوان محل اعتراض ، مکانی و الهام بخش برای بحث و گفتگو درباره پیشنهادات مصر “ایده آل” است که اگر راهی برای عملی کردن آنها وجود داشته باشد ، می تواند نور روز را ببیند.

فهمی گفت ، یک نمونه ، ایده یک نیروی پلیس غیرنظامی است که برای خدمت به مردم و نه دولت طراحی خواهد شد – ایده جدیدی برای مصر مدرن.

دستاورد اصلی میدان تا حد زیادی جمع آوری مردم برای گفتگو بود.

فامی گفت: “این ساده به نظر می رسد” ، اما نه در جایی مانند مصر. “شهرها ، کشور ما ، سیستم سیاسی ما به گونه ای ایجاد شده اند که نه تنها از آزادی بیان ، بلکه از توانایی گوش دادن به دیگران نیز محروم هستند.”

وی افزود ، این گفتگو نقطه آغاز سازش است.

فمی معتقد است که انقلاب حداقل در برخی از سطح ادامه دارد. وی گفت ، اعتراضات سال 2011 “یک مرحله است”.

معترضین بار دیگر در مرکز قاهره برای اعتراضات ضد دولتی این بار علیه رئیس جمهور السیسی تجمع کردند. (محمد عبد الغنی / رویترز)

سوئیف موافق است. اما الحمالاوی نه.

ال همالاوی گفت: “نه ، ادامه ندارد. انقلاب شکست خورده است.” “انقلابی جدید رخ خواهد داد ، اما به زودی نمی ترسم.”

ارث مناقشه

در واقع ، حتی در میان کسانی که در انقلاب تحریر شرکت کرده اند ، درس ها و میراث مورد اختلاف است.

پس از سالها بی ثباتی و بازگشت به ترس ، استدلال قدیمی مبنی بر اینکه ثبات فراتر از آزادی است ، در میان بسیاری از مردم مصر و سایر کشورهای منطقه طنین انداز است.

این طنین انداز با توجه به وضعیت خاورمیانه در پی گسترش اعتراضات و شروع سرکوب با درجات مختلف بی رحمی تعجب آور نیست.

فهمی گفت که پیام حاکمان مصر اکنون – همانند زمان مبارک – این است که “از آزادی های خود چشم پوشی کنید و ما امنیت شما را فراهم خواهیم کرد.”

“این یک معامله فاوستی است و بسیاری از مردم آن را پذیرفته اند. و نتیجه این است که نه تنها مردم آزادی های خود را پس داده اند ، بلکه آنها از رویاهای خود نیز دست کشیده اند. این خطرناک ترین چیز است.”

اما الهمالاوی گفت که میراث تحریر را نمی توان تا حد زیادی فراموش کرد.

وی گفت: “به دلیل اینترنت ،” تمام حافظه تصویری انقلاب ذخیره شده است. “

“اکنون یک نسل جوان وجود دارد که در حال رشد است و در YouTube آنها کاملاً می دانند که برادران بزرگترشان در تحریر معترض هستند.

“حافظه آنجاست. تحریر آنجاست. و آنجا خواهد ماند.”

این قسمت از ایده های CBC توسط ناهله آید و مناکا رامان-ویلمز تولید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *